Friday, March 30, 2007

Första pärmen fylld och undanstoppad

I made it!! Fick tentaresultatet idag, fick godkänt med hyfsat många poängs marginal, hur skönt som helst! Liten tankeställare dock: ingen bra taktik att strunta i kemin, den är visst viktigare än jag vill låtsas om. Menmen bakläxa till nästa gång, så kanske man skrapar ihop lite mer marginal... Hm, nu är det plugg till fallredovisning på måndag som gäller, är ledig idag och tänkte få alla målen avklarade. Sen kan jag ägna mig åt denna härliga kemi i helgen, vi har iaf en annan föreläsare nu än beppot i förra kursen. Och jag blev glatt överraskad när jag insåg att TCA inte verkar fullt så krånglig som jag hade tänkt mig, dock är den ju bara en lite bit av hela metabolismen, därtill måste jag även förstå glykolys, oxidativ metabolism etc, men det ska gå! Tänker inte sitta som en fågelholk (vilket jag för övrigt lyckades med ujnder hela enzymlaben igår, suck... stackars labpartner...) utan jag ska minsann riva ner min mur mot kemin, mentala spärrar är till för att brytas! Så helgen, ja, jag tänkte försöka komma ut lite iaf...

Lämnade in min cykel på lagning igår, upptäckte att jag hade punka när jag skulle cykla hem, fick leda skrotcykeln hela vägen... Iofs var det rätt trevligt att promenera för en gångs skull, blir inte så ofta nu för tiden när man cyklar överallt bara för att det går fortare. Hur som, hann precis in hos cykel-nissen i flogsta innan han stängde, dessutom lovade han titta på mina växlar som inte fungerar, har tröttnat på att alltid cykla på tyngsta, plus att det vore väldigt tillfredsställande att ta sig uppför hela slottsbacken nån gång...

Taizemässa ikväll, blir en skön nervarvning inför en helg med skolböckerna. Var på övning + liten andakt i måndags, är så sugen på att åka ner till Taize. Kanske nästa sommar... Fokus nu Lotta, enzymregelring var det du skulle ägna dig åt ja.

No comments: