Wednesday, April 4, 2007

Fikonspråk

Vi var på röntgen på ackis idag på PU't, väldigt kul faktiskt! Fick sitta vid datorer och jobba med olika frågor och klicka mellan både konventionella röntgenbilder, datortomografiska och även magnetkamera-resonansbilder och ultraljud. Det är rätt svårt bara, mkt hänger bara på vanan att veta vad det är man ser och hur olika strukturer återges på bilderna. Och såklart perspektivet hur man ser bilden, från vilken vinkel, spegelvänt osv. Intressant var det iaf och vi blev rejält inskolade på hur man beskriver olika organs eller kärls läge i förhållande till varandra "dorsalt om medellinjen", "utförsgången går i inferomedial riktning". Det känns lite skumt ibland, att kasta ur sig massa fina ord bara för att det ska vara så. Menmen de har ju sin nytta, man (eller ja, läkare emellan) måste ju veta vad man pratar om... Hm, jaja det var en iaf en rolig eftermiddag, onsdagar är oftast veckans lyft!

Och imorrn är sista halvdagen innan påskledigheten!! Far till stockholmen vid två, så skönt... Hoppas bara att jag inte hamnar bredvid en lika märklig man som sist på bussen. Han pratade konstant hela vägen från sthlm till uppsala. Och då menar jag verkligen KONSTANT, jag sade bara ja och mm och människan dukade upp hela sin livshistoria (och jag undrade lite stilla om han berättade om sina separationer och problem för alla han stötte på eller om det var den lyssnande läkar-genen som gjorde sitt intryck på honom...) Och visst, det kan vara lite kul med nån att prata med, och jag är ju social och hela den biten, men den där bussresan är liksom min andpunkt. Är väl lite svensk där, men det är ju så skönt att bara sjunka ner med sin ipod och se vägen glida förbi utanför. Bara färdas och rensa huvudet från alla tankar. Får väl gömma mig bakom läkartidningen...eller nåt...

No comments: